Speiding på Internett (Minecraft, IRC og TeamSpeak)

15 mars, 2020 av Jardar Loeng Grilstad

Hva slags speideraktiviteter kan man finne på uten å ha kontakt med hverandre?

Løsningen er ScoutLink – et nettverk hvor man kan få kontakt med patruljen sin, andre speidere, rover og ledere fra Skandinavia, europa- eller for den saks skyld; resten av verden. Det er aktivitet døgnet rundt – så her er det bare å stikke innom når du har anledning.

1. Tekstbasert chat (IRC/webchat).

På #scandinavia kan du snakke norsk og møte norske, svenske og danske speidere. På #english er det høy aktivitet på engelsk døgnet rundt.

2. Tale (Teamspeak).

Via et program kan kan koble seg til med mikrofon og snakke med speidere. Her er ulike rom med ulike språk. Gå kun inn i de rommene som du snakker språket til.

3. Spille Minecraft.

Scoutlink har en egen server for PC-versjonen av MC. Funker ikke fra Apple eller android.

4. Spille spill via chat.

Spill quiz på #scandinavia-quiz og spill Uno på #scandinavia-uno1 og #SCANDINAVIA-uno2. Hva med å samle patruljen og spille uno sammen – så kan dere late som om dere sitter sammen i teltet på en speidertur?

5. ScoutLink aktivitetsmerke.

Slå sammen litt av alt det som er over her og se om dere klarer å ta et helt splitter nytt merke. Se Scoutlink.net/activity-badge for å laste ned informasjon på norsk og sjekkliste på norsk. Sjekklisten skrives ut og fylles ut fortløpende etter hvert som man gjør oppgavene. Foreldre eller noen andre kan sjekke at du har gjort oppgavene og signere.
Hvem klarer å kvalifisere seg til å få merket først i patruljen? Hvem blir første rover eller første leder?

Besøk Scoutlink.net og velg «connect» for å lese mer om de ulike aktivitetene og informasjon om hvordan komme i gang.