Informasjon om leirbålskappe

25 april, 2024 av Jardar Loeng Grilstad

Hva er en leirbålskappe?

Blandt speidere i Norge er det populært å skaffe seg en leirbålskappe etter de har vært medlem en stund. Denne kan brukes til å holde varmen mens man sitter rundt leirbålet, som hodepute når man skal sove og det er en praktisk plass å oppbevare merker som ikke har plass eller hører hjemme på speiderskjorta.

Vår leirbålskappe:

Alle speidergruppene har forskjellig design. Under finner du informasjon om vårt design. Speidergruppa har ikke mulighet til å sy kappe til alle speidere, så det må du gjøre selv eller få noen andre til å gjøre. Stoff kan du få kjøpt hos Selfmade på Tiller. Vi anbefaler å sy i vadmel, farge marine. Vi har tradisjonelt laget bokstaver og dekor på ryggen av filt (mal på dette har vi). Men det er nå også mulig å kjøpe speiderlilje og røde bokstaver fra Speider-sport. Fordelen med filt er at det ikke blir så stivt som med de ferdige merkene (og litt mer sjarmerende).

Sybeskrivelse til leirbålskappe

Mønsteret er laget slik at lengden på kappa kan tilpasses individuelt. Det kan hende at kappa blir i videste laget over skuldrene til de minste speiderne (men det anbefales å sy en kappe så stor at den fortsatt vil kunne brukes når speideren er utvokst). Mønsteret består av framstykke, sidestykke på framsiden, sidestykke på baksiden og bakstykke. Bruk linjal til å forlenge mønsteret til ønsket kappelengde.

Det trengs 2 ganger kappelengden + sømmonn med stoff som er 150 cm bredt.

Kappelengden måles fra den knoken i nakken som stikker litt ut når du bøyer hodet litt framover. Mål rett ned mot golvet.

Klipping av stoff:

Mønsteret er inkludert 1,5 cm sømmonn, unntatt nederst. Legg stoffet dobbelt. Legg mønsterdelen for rygg mot brett. Legg de andre mønsterstykkene på dobbelt stoff slik at det blir 2 av alle (på vadmel er det ikke noe problem å snu de ulike stykkene for å utnytte stoffet best mulig). Legg til ønsket sømmonn nederst, anbefaler 1,5 cm for at buen ikke skal bli vanskelig å sy.

Legg toppen av begge framsidene og baksidene samme vei. Legg alle fire sidestykkene motsatt vei (se tegning). Legg til like mange cm på begge sider av mønsterdelene. Nederste kant på kappa blir da litt krum (for å få fin krumming går det an å bruke markeringskritt festet i en hyssing i punkt 1 og 3 og lage del av sirkelbue). Sømmon bør være 1,5 cm overalt. Det går an å ha større sømmonn nederst, men da blir det litt vanskeligere å sy buen.

Kappa kan fores, ellers er det lagt inn 3 cm brettekant i front for å lage en fin avslutning.

Når alle delene er klippet ut lages sikksakksøm rundt alle kanter (eventuelt sys med overlock). Det er lurt å stryke stoffet etter sikksakksyingen slik at det blir rett. Det blir da lettere å sy videre.

Sy søm 1 mot 1, 2 mot 2, osv. Når du har sydd sammen stykkene kan det være nødvendig å finklippe kanten nede for å runde av eventuelle hjørner (skyldes at det er vanskelig å få perfekte buer på et forlengelsesmønster). Legg opp kappa nede før du syr kantene midt foran.

Halsringingen syes til slutt. Den kan enten være glatt eller ha en liten krage.

Glatt halsringing er lettest å få til med et lite band rundt kanten (enten kjøpt skråbånd), eller kappestoff som er klippet på skrå i forhold til veveretningen. Bandet kan enten festes rundt kanten eller på innsiden.

Krage lages av to kragestykker som syes rettside mot rettside langs overkant og vendes slik at sømmen kommer inni kragen. Kragen syes så fast i kappa slik at halsringingen på kappa kommer inni kragen.

Sy knapp og hempe på kappa, eller bruk hekter for å lukke den foran.

Ta kontakt hvis du lurer på noe!